Malaysia dan Politik Semasa

Friday, October 10, 2008
8 Mac 2008, selepas solat isyak, saya pergi ke bilik kawan saya untuk menonton Tv3. Ketika itu hari sabtu, bukan mahu menonton Majalah 3, tetapi siaran langsung keputusan Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12) Malaysia. Pada saya, inilah antara keputusan PRU yang paling menarik pernah saya saksikan di televisyen. Walaubagaimanapun, saya juga mengikuti keputusan PRU yang tidak rasmi di laman web Malaysiakini.com. Banyak keputusan yang yang tidak dijangka telah terhasil. Oleh sebab mengantuk, saya menonton tv hingga tertidur dan bangun semula. Walaupun siaran tamat pada pukul 3, tetapi keputusan penuh PRU 12 belum sempurna. Pada keesokan harinya saya mengikuti perkembangan PRU 12 di internet.

Keputusan yang boleh dikatakan menarik sepanjang perjalanan PRU di Malaysia. Tsunami politik telah berlaku di mana 5 negeri telah ditawan oleh parti pembangkang atas nama Pakatan Rakyat (PR). Ia mengakibatkan Kerajaan Barisan Nasional (BN) kehilangan majoriti 2/3. Terdapat parti-parti komponen BN yang hampir kalah di semua kerusi dan ada juga yang kalah dalam semua kerusi yang ditandingi.

7 bulan sudah berlalu selepas PRU 12 berakhir. Dengan 82 orang pembangkang yang menduduki kerusi parlimen daripada 222 kerusi, ia menjadi satu sejarah yang terukir dalam perjalanan sejarah Malaysia. Namun, kita menyaksikan pelbagai peristiwa yang berlaku sepanjang tempoh 7 bulan ini. Saya tidak tahu apa lagi perkara yang akan berlaku pada masa akan datang. Sebagai rakyat Malaysia, saya mengharapkan negara ini sentiasa dalam keadaan aman dan sejahtera dengan limpahan rahmat dan berkat daripada Allah Ta'ala.

Risau betul mengenang masa depan yang tidak siapa ketahui kecuali Allah... huhu...SK

0 comments: