Pengalaman di Offshore

Friday, June 26, 2009
Ini sedikit sebanyak pengalaman di tengah lautan yang tidak bertepian. Hehe. Apa yang menariknya di sini, kita dapat melihat lautan dan ikan-ikan berenang-renang di lautan ciptaan Allah Ta'ala ini. Saya berada di sini hingga Ahad ini. Ini adalah sebahagian daripada latihan industri saya. Selepas ini kembali semula ke pejabat di Kerteh. Nama platform ini adalah Resak. Galian yang digali di sini adalah gas dan condensate (cecair yang keluar bersama gas). Condensate ini boleh dikatakan seperti minyak juga dan ia adalah minyak yang paling mahal harganya di antara martabat-martabat minyak yang lain kalau sya tidak silap. Di sini saya berkongsi sedikit gambar-gambar yang sempat saya ambil. Saya juga telah upload gambar-gambar ini di Facebook.



Inilah dia sedikit pemandangan di platform Resak




Senja di Resak. Ini di sebelah tempat wudhu'. Ada surau juga.


Ini dipanggil Cristmas Tree. Ia dipasang dari atas sini hingga ke ke bawah di mana gas terletak di dalam bumi untuk digali.

** Seronok dekat sini. Makan sedap, bilik air cond sampai aku dapat selesema sebab sejuk sangat, futsal pun ade, macam tak percaya, karaoke dan snooker pon ade... SK

2 comments:

  1. Ubaidullah said...:

    salam bro
    menarik la entri pengalaman offshore ni...saya baru setup blog baru, english sebab nk pasang adsense juruteracabok.blogspot.com harap sudi la menjengah...
    knp xpasang iklan kt blog ni ye?

  1. alchemy said...:

    malas nk setup bende2 tu semua~ hehe